- Mladší zákazníci stále častěji nakupují použité iPhony oproti těm novým
- Důvodů je hned několik: použitý iPhone je levnější, vliv hraje i ekologie
Společnost Consumers Intelligence Research Partners (CIRP) dlouhodobě sleduje trh s použitými smartphony. V rámci jejích čtvrtletních průzkumů mezi kupujícími smartphonů, které doplňují průzkumy zaměřené na zákazníky Applu, sleduje jak ty, kteří pořizují nové, tak i použité telefony. V posledním průzkumu osvětluje, zdali zákazníci sází častěji na nové, nebo použité iPhony.
Obsah článku
iPhone – použitý, nebo nový?
Průzkum CIRP přichází v reakci na Business Insider, jenž nedávno informoval, že zákazníci z generace Z (dnešní dvacátníci, konkrétně 18–24 let) stále častěji pořizují použité iPhony, což by mohlo být pro Apple varovné. Podle CIRP jsou údaje založené na skutečném chování zákazníků v této věkové skupině. Nicméně obavy pro Apple nejsou na místě.
Celkově v roce 2024 přibližně 13 % zákazníků v USA pořídilo použitý iPhone, což je mírný nárůst oproti předchozím letům. Pro srovnání, v roce 2023 to bylo 9 %, v roce 2022 8 % a v roce 2021 dokonce jen 7 % (viz graf).
Podle CIRP do této statistiky významně promluvila pandemie Covid-19. „Jak je vidět, pandemie Covid-19 výrazně narušila trh s použitými iPhony. Zákazníci pracující z domova využili pandemii jako příležitost k nákupu nových telefonů. Trvalo několik let, než se trh s použitými iPhony vrátil do dřívějšího stavu,“ uvádí průzkum.
Mladší zákazníci mají jasno
Mladší zákazníci, zejména ve věku 18-24 let, mají větší tendenci pořizovat použité iPhony. V roce 2024 si použité iPhony pořídilo 16 % této věkové skupiny. Nicméně tento trend není nový – i v roce 2019 a 2020 si vyšší procento mladších zákazníků pořizovalo použité smartphony, konkrétně 14 %, respektive 13 %.
Tento vývoj by však neměl nikoho překvapit. Mladší lidé mají často nižší příjmy, jsou technicky zdatnější a lépe si uvědomují, že nejnovější model iPhonu nemusí vždy přinést zásadní vylepšení. Navíc mohou být více zaměřeni na ekologii, a proto preferují nákup použitých produktů.
Přestože by Apple rád prodal každý rok nový iPhone, situace s nákupem použitých modelů mladšími zákazníky přetrvává už několik let a pravděpodobně nikoho v Applu nepřekvapuje. Silná poptávka po použitých iPhonech navíc zvyšuje jejich hodnotu při výkupu, což podporuje i prodej nových telefonů.
Zdroj: CIRP, Business Insider
Zdroj obrázků: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)