- Apple má možná skvělé produkty, ale jeho hlavní zbraní je dokonalá prezentace a perfektní marketing
- Každá další prezentace nám to dokazuje znovu a znovu
Můžete mít sebelepší produkt, ale když ho neprodáte, tak je vám k ničemu. Některé výrobky se prodají doslova samy, typicky se jedná o léčiva. Pakliže se vám povede vymyslet, vyrobit, otestovat a certifikovat lék na nějaký druh rakoviny, nemusíte si moc s marketingem lámat hlavu, poptávku máte prakticky zaručenou, protože je to něco, co určitý druh lidí akutně potřebuje.
Jenže pak je tu segment spotřební elektroniky, kde se o zákazníky bojuje ve velkém. Mohou si koupit smartphone od velkého množství výrobců, vybírat z různých cenových kategorií a s tím související výbavy. A Apple naprosto exceluje v tom, že vám prodá i něco, co pro vás není nejlepší nebo nejvýhodnější. Tento obří trik zpravidla začíná už na keynote. Podívejme se na několik faktorů, které mu v souvislosti s prezentací hrají do karet.
Očekávání
Ono to vlastně reálně začíná už dlouho před keynote, akorát pomalu a plíživě. Apple dopředu neprozradí nic, ale nejrůznější více či méně potvrzené úniky vytvářejí kolem nadcházejících produktů až magické očekávání. Pixely, jádra, design, to všechno se řeší někdy i ve fázi, kdy ještě třeba konkrétní iPhone ani není ve vývoji. Nebo je? To právě nikdo neví.
Pozvánka
Ve chvíli, kdy celý svět ví, že už se to opravdu blíží, vypustí Apple pozvánku na keynote. Vyvolení se tam mohou podívat osobně, drtivá většina populace je odkázána na YouTube přenos. Ale pozvánky bývají vždy alespoň malinko kryptické, spekuluje se na jejich podobou, skrytými významy a podobně.
Apple Keynote
Absolutní vrchol marketingu. Není na světě firma, která by měla lépe zvládnuté prezentační umění. Keynote je natočená dopředu, dokonale sestříhaná. Prezentující mají na sobě pečlivě vybrané oblečení, aby působili přesně tak, jak působit mají. Říkají slovo od slova to, co Apple potřebuje sdělit světu, a to jazykem, který je jednoduchý, pochopitelný a neobsahuje žádné nejednoznačnosti.
Vše je přelomové
Všimněte si někdy, s jakou frekvencí používají lidé z Applu v keynote slova jako breakthrough, exciting, unique, the best a podobně. Všichni víme, že to často není tak úplně pravda a že iPhone 16 skutečně není ničím přelomový. Ale znáte to rčení o stokrát opakované lži, která se nakonec stane pravdou, že?
Příběhy
Neexistuje lepší způsob, jak zaujmout a přinutit diváka si něco zapamatovat. Příběhy, klidně krátké, jsou kořením každé keynote. Někdo jde po ulici, telefonuje s pomocí hadsfree funkce sluchátek a prochází kolem otevřené garáže, ve které trénuje kapela. Protistrana ho samozřejmě slyší perfektně a o hudbě vůbec neví. Takový krátký příběh je tisíckrát účinnější, než když divákovi jednoduše řeknete, že to ta sluchátka umí. A mikropříběhů je Apple Keynote plná.
Nikdo to neumí tak perfektně
Podíváte-li se na prezentace konkurence, uvidíte druhou, třetí ligu ve srovnání s tím, co umí Apple. A někteří se v tom tak trochu plácají, ačkoliv takových je skutečně minimum. Legendární jsou upocené, uprskané a mnohdy trapné prezentační výkony Steva Ballmera z Microsoftu, ze kterých nebyl nadšený snad nikdo. Krom samotného Ballmera.
Zdroj: Apple, Microsoft
Obrázky a videa: YouTube/Apple, YouTube/BestTechChannel, Midjourney, Apple