Starlink latence
  • Internet od Elona Muska je skvělé řešení pro všechny, kdo bydlí třeba v odlehlých oblastech.
  • V českém prostředí je to výborná alternativa k místním wifinářům třeba na vesnici.
  • Starlink trápí vyšší odezva, která sice umožňuje hraní online her, ale trochu kompromisní.

Co se týče hraní přes Starlink, je to sice realizovatelné, ale v akčních střílečkách, kde záleží na každé milisekundě, bude rozdíl oproti třeba optice poznat. Ano, rychlosti má technologie dostačující, běžně se uživatelé pohybují kolem 200 Mb/s, ale i výše. Upload má hodnotu zhruba desetinovou, tedy kolem 20 Mb/s.

Latence neboli ping, postačuje na klasickou práci, sledování filmů a zkrátka vše, co běžní uživatelé dělají. Jenže při online hraní se projeví lehký nedostatek této technologie. Ona totiž latence se dost pohybuje nahoru a dolů, při přepínání mezi satelity má tendence vyskočit klidně ke 200 ms. Jak vám každý hráč potvrdí, to už je na hranici použitelnosti.

Jak funguje Starlink?

Starlink můžete mít prakticky kdekoliv, což je jeho hlavní výhoda. Spoléhá na satelity na nízké oběžné dráze, se kterými komunikuje zařízení uživatele, které musí mít přímou viditelnost na oblohu. Jednotlivé satelity se vůči Zemi pohybují, takže čas od času, přesněji každých pár minut, musí přijímač/vysílač přepnout na jiný. Do hry také vstupují špičky, kdy se hodně uživatelů ve stejnou dobu třeba dívá na filmy na Netflixu.

Starlink satelity
Zdroj: Starlink

Zlepšení je na cestě

Jak na svém webu firma nedávno uvedla, pracuje na se zlepšení, které má přinést latenci v mediánové hodnotě kolem 20 ms. V posledních dvou měsících se podařilo medián prodlevy srazit ze 48,5 ms na 33 ms, a to v době špičky. Maximální prodleva ve špičce klesla ze 150 ms pod 65 ms, což už je velmi znatelné zlepšení. Na aktuální hodnoty se mimochodem můžete podívat přímo na webu.

Budeme hrát na Starlinku?

S tím, jak se technologie vyvíjí, například satelity umějí mezi sebou komunikovat pomocí laseru, se samozřejmě bude odezva snižovat. Rychlosti jsou už víceméně dostatečné, pro hráče však prioritou nejsou. Internet od Elona Muska bude v budoucnu procházet v tomto směru vylepšováním, ostatně popsané to je i přímo v oficiálním dokumentu, kde jsou zároveň vyjmenované a popsané klíčové faktory, které ping ovlivňují.

Zdroj: Starlink
Obrázek: Midjourney, Starlink

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *